De vijf haastklussen van ontwerper Ootje Oxenaar Bijna twintig jaar leidde Ootje Oxenaar de legendarische Dienst Esthetische Vormgeving van de PTT. In deze jaren maakte hij de cultuuromslag mee die de voorwaarden waaronder het Nederlandse O. Oxenaar
Dat er relationele overeenkomsten en tegenstellingen tussen postzegelafbeeldingen in vorm (NVPH 965, ontwerper Oxenaar), kleur, detail en structuur bestaan (NVPH 978-82, ontwerpers Graatsma en Slothouber), is voor u al bekend. Maar dat er ook 'oorzakelijke-relaties-in-omstandigheden-bij-het-postzegelontwerpen' zijn en daarmee postzegels verbonden worden, is minder algemeen bekend en toch interessant.
Oxenaar was aanvankelijk freelance grafisch ontwerper, maar werd naderhand jarenlang hoofd van de Dienst Esthetische Vormgeving van de PTT (DEV) en daarmee opdrachtgever en begeleider van (postzegel)ontwerpers als esthetisch adviseur (periode 1970-1994). Het vierde kwart van de vorige eeuw drukte hij zijn stempel op de vormgeving van ons land.
Noodemissies! 1) Veertiende Volkstelling (NVPH 984)
Na raadpleging van een reeks ontwerpers door Oxenaar (niemand wil het ontwerpen overnemen: besmette opdracht!), krijgt Oxenaar van de directie tenslotte de opdracht om de zegel zelf te ontwerpen, waarmee hij in dezelfde precaire positie als Van Toorn terecht komt. Uiteindelijk ontwerpt Op het beeldvlak van de postzegel staan karakteristieke elementen van de volkstelling-ponskaart: ronde en afgeschuinde hoeken en rechthoekige ponsgaten. Het geheel is in een gevarieerde purperen kleur uitgevoerd (purper is de kleur van het recht). 2) Groen van Prinsterer-postzegel (NVPH 1090)
3) Europees verdrag tot bescherming van de rechten van de mens (NVPH 1157) In 1978 werd het ontwerptraject 'Europees verdrag tot bescherming van de rechten van de mens' van Hans Koetsier afgeblazen. Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, Neelie Smit-Kroes, kon de interpretatie 'Mijn recht?' niet waarderen: 'Mijn plicht, zul je bedoelen!'
Beeld kunstenaar Hans Koetsier bemoeide zich destijds geregeld in advertenties met typografie, betekenissen van woorden, zocht spanningen tussen leesbaarheid van letters en cijfers. Woorden kunnen in uitvergrote uitvoering een vervreemdende uitwerking krijgen, waardoor nieuwe betekenissen ontstaan. Dit beeldend woordgebruik van Koetsier zou ook gevarieerd toegepast worden op bovenstaande abstracte postzegelonderwerp. Ter voorbereiding van het ontwerpproces legde Koetsier heel veel mensen dezelfde vraag voor (van hoog tot laag op verschillende locaties en aan verschillende soort mensen): 'De rechten van de mens, wat zegt u dat, wat vindt u daarvan?' Het bleek dat velen de vraag naar zich toe trokken en het persoonlijk maakten en interpreteerden. De eigen rechten kwamen steeds naar voren. Met andere woorden 'Mijn rechten'.
Een ontwerp met een zekere monumentaliteit en van grote typografische kracht, maar het kon geen genade vinden bij de staatssecretaris o.a. omdat het juridische begrip (kolen)mijnrechten als interpretatie verwarrend zou kunnen werken.
De definitieve postzegel heeft een neutrale en weinig zeggende uitstraling gekregen. 4) Jan Steen-emissie (NVPH 1185)
De NVPH-catalogus vermeldt ook hierbij als ontwerper Esthetische Vorm-geving van de PTT. Hiermee wordt uiteraard weer Oxenaar bedoeld. Hij heeft de opdracht overgenomen en uitgevoerd. Een eenkleurige detailafbeelding, in grijsbruine kleur, van een zelfportret van Jan Steen, vertegenwoordigt het schilderij 'Vrolijk gezelschap'. De schilder toont zich zelf lachend op de achtergrond van een familietafereel. Hiermee verbeeldt Oxenaar op treffende wijze de vrolijkheid en levendige visie van de schilder Steen op zijn eigen tijd.
5) Kinderpostzegels 1993 (NVPH 1575-78)
Kinderen zien kranten, kinderen verslinden televisie en ze horen de radio. Alles aan lieflijkheid, ellende, menselijke warmte, aanstellerij, informatie en onzin komt op ze af. Soms dwingend en agressief, soms als zoete stroop. De vrolijk gekleurde postzegels laten iets van deze verwarrende aspecten van de moderne media zien in eenvoudige vorm. Begrippen en gevoelens zijn in eenvoudige tekens samengevat. Kinderen ondergaan actief of passief al die wonderwerelden. Sommige wijze kinderen zetten de lieve olifant de koptelefoon op.
Naast bovenstaande vijf noodemissies heeft Oxenaar ook postzegels ontworpen, die via de geijkte en normale weg verliepen en waarvoor voldoende tijd kon worden uitgetrokken als 150 jaar Onafhankelijkheid (1963), kinderzegels 1964, kinderzegels 1968, zomerzegels 1970, Technische Universiteit Delft (1992), kinderzegels 1993 en Beursgang KPN (1994).
'Ootje Oxenaar ontwerper + opdrachtgever', Els Kuijpers
Maarten Jansen
|