Tin Can Mail In een Belgisch filatelistisch tijdschrift kwam ik onlangs een artikeltje tegen over ‘Tin Can Mail' dat mijn belangstelling wekte. Het blijkt hierbij te gaan om een unieke manier van postvervoer in een blikken bus op een klein eilandje in de Stille Oceaan, Niuafo'ou geheten. Het hoe en waarom van deze postdienst doe ik u hieronder graag uit de doeken.
Luchtfoto van het eiland Niuafo'ou in de Stille Oceaan Het verhaal begint in 1882 toen William Travers, een blanke plantage-eigenaar, naar een manier zocht om te kunnen corresponderen met de buitenwereld, met name met zijn moederbedrijf in Australië. Hij zag met regelmaat passagiersschepen op enkele mijlen het eiland passeren, maar geen enkel schip kwam dicht genoeg in de buurt om contact te maken. Travers bedacht een ingenieus plan en vroeg de postale autoriteiten van Tonga om hem de post te sturen in een blikken trommel, zoals deze voor het bewaren van scheepsbeschuit aan boord van schepen gebruikt werd. Hij zorgde ervoor dat de kapitein van een van de schepen van de Union Steamship Company de bus oppikte bij het passeren van het eiland, als deze op weg was van Fiji naar Suva. Deze maatschappij vervoerde met regelmaat vracht tussen de eilanden in de Stille Oceaan. Als de kapitein een signaal op de scheepshoorn gaf ten teken dat er post was, stuurde Travers een zwemmer van het eiland naar het schip om de bus op te halen. Uitgaande post werd zorgvuldig in vetvrij papier verpakt en vastgebonden aan een stok, zodat de kapitein deze post in ontvangst kon nemen voor verder vervoer. Op deze manier kwam de ‘Tin Can Mail' tot stand. Toen enkele jaren later ene Arthur Tindall een handelspost op het eiland vestigde werd deze manier van postvervoer een regelmatig terugkerende gebeurtenis.
Brief uit 1936 naar Australië, voorzien van diverse stempels De post wordt aan boord gehesen In 1921 werd Charles Ramsay als beheerder van een kopraplantage op Niuafo'ou aangesteld. Ramsay had een aantal jaren in het ziekenhuis gelegen nadat hij als militair tijdens de Eerste Wereldoorlog had blootgestaan aan strijdgassen. Ook hij had behoefte aan communicatie met de buitenwereld en nam de taak van het zwemmen met de post over. Hij is de enige blanke geweest die zelf de post heeft binnengehaald en heeft hiervoor 112 zwemtochten gemaakt onder zeer uiteenlopende weersomstandigheden. Als een schip ‘s nachts bij het eiland aankwam en het afgesproken sein gaf, dan gingen zwemmers als groep het water in, waarbij er één een lamp bij zich had. Op de kust werden dan vuren aangelegd om de zwemmers de weg terug te wijzen naar het kleine eiland.
Poststuk met uiteenlopende stempels, waaronder een afbeelding van het eiland (midden) De totale zonsverduistering van 1930 was het beste te volgen vanaf Niuafo'ou en dit had grote gevolgen voor het eiland, dat nu inmiddels bekend was als Tin Can Island. Paul Diefenderfer, onderwijsdirecteur op het eiland Suva, begeleidde als fotograaf een Amerikaanse expeditie die de zonsverduistering wilde onderzoeken. Hij was erg enthousiast over het gebruik van de bijzondere stempels op de post en de Amerikaanse wetenschappers maakten een eigen stempel ter herinnering aan deze gebeurtenis. Diefenderfer drong er bij Quensell op aan om zijn idee verder uit te bouwen en mooiere rubberen stempels te laten maken in Nieuw Zeeland. In 1931 gebeurde het onvermijdelijke: een van de inlandse ‘postzwemmers' werd door een haai aangevallen en gedood. Koningin Salote van Tonga was erg ontdaan over de gebeurtenis en verordonneerde dat de post voortaan alleen per kano vervoerd mocht worden, niet meer zwemmend. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan, want de kano moest van de rotsen in het water gegooid worden waarna de bemanning in het water sprong om aan boord te klimmen. Omdat er aan de vissers geen beperkingen waren opgelegd gebeurde het nog regelmatig dat deze zwemmend de post ophaalden als er even niemand oplette. Op een bepaald moment dreigde er een staking die alleen afgewend kon worden doordat Quensell uit al zijn rubberstempels het woord ‘canoe' wegsneed. Vandaar dat we bij veel afstempelingen een vreemd gat tussen de woorden ‘Tin Can' en ‘Mail' zien staan.
Voor- en achterzijde van een brief naar Engeland uit 1937. Het rubberstempel links aan de voorzijde heeft als tekst: ‘This letter, enclosed in a water-tight tin was put into the sea from the cruise Steamer "Maunganui" off Niuafoou or "Tin Can Island" in the Tongan Group - Lat. 15.33' South, Long. 175.39' West on the 6th September 1937. G.B. MORGAN, D.S.C. COMMANDER.' Op de achterzijde staan 11 verschillende afstempelingen. Uiteraard vonden de passagiers van de schepen het prachtig hoe de ‘inboorlingen' de post ophaalden en al spoedig namen de meeste cruisemaatschappijen het eiland op in hun reisschema. Uit alle delen van de wereld stuurden verzamelaars brieven naar het eiland met 6 pence en een aan zichzelf geadresseerde enveloppe. Door £ 1.- bij te sluiten kreeg men de brief met een compleet set frankeerzegels en ook nog eens aangetekend terug! In de jaren daarna liet Quensell stempels in een groot aantal verschillende talen vervaardigen. Ondanks het feit dat de enveloppen door de vele stempels de indruk geven enkel filatelistisch maakwerk te zijn, was het toch de enige manier voor eilandbewoners om post van en naar het eiland te krijgen. Zelfs officiële correspondentie van de overheid met bestuurders op het eiland ontkwam niet aan de ijver van Quensell om deze van een groot aantal -steeds fraaier uitgevoerde- stempels te voorzien.
Ook deze dienstenveloppe, gericht aan het Hoofd van de Politie op Niuafo'ou, werd voorzien van vele stempels In 1946 kwam door natuurgeweld een plotseling einde aan alle activiteiten op het eiland. Op 9 september van dat jaar vernielde een verwoestende aardbeving, gevolgd door een uitbarsting van de vulkaan, vrijwel alle gebouwen en installaties op het eiland. Bijna de helft van Niuafo'ou werd bedekt onder een laag lava. Op wonderbaarlijke wijze waren er geen mensenlevens te betreuren maar alle overheidsgebouwen, het postkantoor, het radiostation en Quensell's huis met zijn hele verzameling Tin Can Mail post gingen verloren. Tussen de vele stempels lezen we o.a. 'Blikken Bus Post' en 'Verzonden per blikjespost' In een brief had Quensell aan een vriend geschreven dat hij, gedurende zijn 27-jarig verblijf op het eiland, meer dan een half miljoen brieven had verstuurd naar 148 verschillende landen. Zijn afstempelingen waren in de loop der jaren steeds verfijnder geworden. Hij schreef dat hij op het laatst per bezoek van een cruiseschip wel 40.000 brieven ontving, voornamelijk uit de Verenigde Staten.
Enveloppe uit 1964 verzonden naar de USA
De Tin Can Mail heeft ruim honderd jaar bestaan. De dienst werd beëindigd toen er in 1983 een vliegveldje op het eiland werd aangelegd waardoor deze vorm van postvervoer overbodig werd. In de USA zijn er veel verzamelaars van deze enveloppen en er bestaat ook een officiële ‘Tin Can Mail Study Circle'. Door het enorme aantal enveloppen dat in de loop der jaren via Niuafo'ou verstuurd is zijn deze brieven, een enkele uitzondering daargelaten, niet erg kostbaar en vrij eenvoudig via veilingen en beurzen te verkrijgen. Let er eens op, wellicht is het ook voor u een leuk verzamelgebied. Ton Vis
Op de afbeelding links is te zien hoe de post per kano wordt aangevoerd.
|