Zeeland, een ideale zomerbestemming
Met het gereedkomen van de Oosterscheldekering werden in 1986 de Deltawerken voltooid Het belangrijkste kenmerk van Zeeland is de overvloedige aanwezigheid van water. Op Zeeuw-Vlaanderen na wordt Zeeland gevormd door verschillende eilanden, waarvan er een aantal pas in de vorige eeuw met elkaar werden verbonden. Het ligt in de monding van drie belangrijke Europese rivieren: de Rijn, de Maas en de Schelde. Het water heeft de Zeeuwen veel ellende gebracht, maar was daarnaast vele eeuwen lang een grote bron van inkomsten. De ligging van Zeeland aan de Noordzee was en is zeer strategisch, en in de Middeleeuwen waren plaatsen als Vlissingen, Veere en Zierikzee de belangrijkste havenplaatsen van Holland. De visserij was een belangrijke inkomstenbron en veel loodsen, die schepen door de verraderlijke ondiepten van de Noordzee moesten leiden, waren Zeeuw.
Zeeland kent een paar mooie kastelen, zoals kasteel Moermond bij Renesse op Schouwen-Duiveland Uit archeologische vondsten kunnen we zien dat er al ongeveer 150.000 jaar geleden mensen leefden in wat nu Zeeland heet. Een stenen bijl uit deze periode is gevonden op het strand van Cadzand (Zeeuws Vlaanderen), een gebied dat wat hoger is gelegen dan de rest van Zeeland. In die vroege periode moet er een lange, zanderige heuvelrug gelopen hebben van oost naar west. In het oosten van Zeeuws Vlaanderen zijn pijlpunten gevonden uit ca. 9000 voor Christus, en rond 4500 voor het begin van onze jaartelling werd er waarschijnlijk al aan landbouw gedaan. Omstreeks het begin van onze jaartelling kwamen de Romeinen naar onze streek. Met name weer op Zeeuws Vlaanderen zijn veel artefacten gevonden uit de Romeinse tijd. De rest van Zeeland bestond uit een lange, op verschillende plaatsen onderbroken duinenrij met daarachter, tot de zandgronden van Brabant, een groot veengebied doorsneden met kreken. Op de hoger gelegen veengronden werd aan landbouw gedaan. In de Romeinse tijd is vooral Domburg een belangrijke plaats geweest, van waaruit handel werd gedreven met plaatsen in Engeland maar ook andere West-Europese havens. Altaar gewijd aan de Godin Nehalennia, in 1970 gevonden in de Oosterschelde bij Colijnsplaat Drie eeuwen na Christus werd Zeeland grotendeels overstroomd, waarbij aan de bewoning voorlopig een einde kwam. Vanaf de achtste tot de tiende eeuw ontstond er weer intensief handelsverkeer met Engeland, weer vanuit de havenplaats Domburg, wat in deze tijd waarschijnlijk Walacria heette. Naar die plaats is later het gehele eiland Walcheren genoemd.
Een van de beroemdste Zeeuwen ooit: Michiel de Ruyter Vanaf de elfde eeuw werden langzaam maar zeker de eilanden ingepolderd, en kreeg Zeeland vorm. Deze inpoldering stond vooral onder leiding van Vlaamse abdijen, die grote delen van het toenmalige Zeeland in bezit hadden. Ook ambachtsheren lieten regelmatig dijken aanleggen, wat met de primitieve middelen van toen nog een heel karwei was. Kleine eilanden groeiden door de indijkingen aaneen tot grotere gebieden. Op de schorren en slikken werden schapen gehouden, waardoor er wolhandel ontstond. Abdijen en kloosters, zoals de twaalfde-eeuwse abdij van Middelburg, hadden veel invloed. Het waren ook de monniken die de grondslag legden voor een goed opgezette landbouw.
Zeeland zoals dat nu vorm heeft gekregen. Het noordelijkste deel op deze zegel hoort bij Zuid-Holland De zestiende eeuw gaf economische voorspoed te zien, maar ook problemen door oorlogen en overstromingen. Zo verdwenen op 5 november 1530 (Sint Felix quade Saterdach) Noord-Beveland, Borssele en Sint-Philipsland voor tientallen jaren onder water. In die tijd voerden de Nederlanden oorlog tegen Spanje, waarbij in 1574 Middelburg in handen viel van Willem van Oranje. De kloosterlingen verlieten na vier eeuwen hun abdij en niet veel later nam het provinciaal bestuur bezit van dit grote Abdijencomplex, wat tot de dag van vandaag het geval is. De Kuiperspoort in Middelburg, sinds de 17de eeuw centrum van de wijnhandel Daarna ontstond voor Zeeland, net als voor de noordelijker Hollandse gewesten, een gouden tijd. Dat is nu nog te zien aan de vele monumentale bouwwerken in steden als Middelburg, Veere, Zierikzee, Tholen, Vlissingen en Brouwershaven. In de achttiende eeuw liep de welvaart sterk achteruit, met als dieptepunt de bezetting door de Fransen in de Napoleontische tijd. In deze periode (1795-1813) werd de scheepvaart over de Westerschelde stilgelegd en de Zeeuwse steden verpauperden. Handel was nauwelijks meer mogelijk, alleen de landbouw gaf nog een middel van bestaan. Toen de Fransen het land verlieten lag het land er verarmd bij.
De stad Veere op Walcheren telt vele fraaie gebouwen uit de periode 1550-1750 De Tweede Wereldoorlog liet flinke sporen na in Zeeland. Op 17 mei 1940 werd het centrum van Middelburg door een Duits bombardement voor een groot deel verwoest. De provinciale vloot van veerboten ging geheel verloren. Vlissingen werd de meest beschoten stad van Nederland, aan het einde van de oorlog was er maar één huis dat de oorlog ongeschonden was doorgekomen. In oktober 1944 bombardeerden de geallieerden de Walcherse zeedijken, waardoor Walcheren onder water liep en de Duitsers werden verdreven. Hierdoor kwam de vaarweg naar Antwerpen weer vrij. Bij oorlogshandelingen werd het westen van Zeeuws-Vlaanderen grotendeels verwoest. Schouwen-Duiveland zuchtte in de winter van 1944-1945 onder Duitse terreur.
De wederopbouw van Zeeland en het wek aan de Deltawerken in beeld
De wederopbouw kwam na de oorlog door gebrek aan materialen en werktuigen maar moeizaam op gang. Toen de situatie weer enigszins vergelijkbaar was met die van voor de oorlog, wierp de watersnoodramp van 1 februari 1953 de provincie weer een heel eind terug. Bij die ramp kwamen in zuidwest Nederland 1835 mensen om het leven en stond een groot deel van de Zeeuwse eilanden onder water. Deze gebeurtenis was de aanleiding om het Deltaplan te realiseren. In 1986 kwam de unieke stormvloedkering in de Oosterschelde gereed.
Bevolking.
Meisje in traditionele Walcherse klederdracht Pas in de loop van de 20ste eeuw zijn de eilanden door vaste oeververbindingen met elkaar verbonden, daarvoor moest gebruik worden gemaakt van veer-diensten. In maart 2003 is de Westerscheldetunnel in gebruik genomen, die Zuid-Beveland verbindt met Zeeuws-Vlaanderen. Hiermee is de laatste schakel in de keten van vaste oeververbindingen gerealiseerd. De Westerscheldetunnel is met 6600 meter de langste verkeerstunnel in Nederland.
Het gietijzeren standbeeld van M.A. de Ruyter in Vlissingen Een andere beroemde zeevarende familie zijn de gebroeders Evertsen, net als De Ruyter ook allen geboren in Vlissingen. Bekende Zeeuwen van recentere datum zijn o.a. de bekende kinderboeken- en musicalschrijfster Annie M.G. Schmidt (in 1911 geboren te Kapelle op Zuid-Beveland), premier J.P. Balkenende en de leden van de popgroep Bløf.
Johan Evertsen (1600-1666), Cornelis Evertsen (1610-1666) en Cornelis Evertsen de Jongste (1642-1706) Het wapen van Zeeland (bovenin). Eronder staan witschuimende golven en zeewier, symbolen voor storm op zee Het wapen van Zeeland wordt gevormd door een klimmende leeuw, die uitstijgt boven de golven van de zee. Het lijkt er op dat deze leeuw zich aan de zee weet te ontworstelen, maar in feite hebben beide delen niets met elkaar te maken. De wapenspreuk ‘Luctor et Emergo' latijns voor ‘Ik worstel en kom boven', geeft niet de strijd weer die de Zeeuwen met het omringende water voerden, maar duidt op de strijd in de Tachtigjarige Oorlog tegen de Spanjaarden.
Maritiem verleden. De eerste herdenkingszegel van Nederland (1907) ter gelegenheid van de 300e geboortedag van De Ruyter Michiel de Ruyter en het Admiraalsschip De Zeven Provinciën In 1603 besloot het stadsbestuur van Middelburg, dat door een zeearm (de Sloe) met open water verbonden was, het binnenwater achter de Korendijk getijdevrij te maken en als dok in te richten. Hier werd ook een werf voor de VOC ingericht, waar in de periode 1602-1794 ongeveer 306 schepen te water werden gelaten. Vanaf 1875 onderhield de Stoomvaart Maatschappij Zeeland een verbinding tussen Vlissingen en Londen. Na WO2 werd de lijn gewijzigd in Hoek van Holland-Harwich In Vlissingen kan het Maritiem Attractiecentrum ‘Het Arsenaal' bezocht worden, terwijl in deze plaats ook het MuZEEum is gevestigd, waar u kunt kennismaken met de maritieme geschiedenis van de Zeeuwen van 1500 tot heden.
De Zeeuwse eilanden. Het oude Renaissance-stadhuis van Zierikzee Via de ongeveer 5 km lange Zeelandbrug, een architectonisch hoogstandje dat in 1965 gereed-kwam, kom je over de Oosterschelde in Noord Beveland aan. Dit middelpunt van Zeeland is overal omringd door water: aan de zeezijde ligt het brede Noordzeestrand De Banjaard, in het noorden de Oosterschelde en in het zuiden het Veerse Meer. Met zo'n 400 jaar is dit het jongste Zeeuwse ‘eiland', door inpoldering op de zee verkregen. Er zijn vriendelijke dorpjes te vinden als Kats, Kortgene, Wissenkerke en Colijnsplaat. De Zeelandbrug over de Oosterschelde is liefst 5022 meter lang Tholen is ideale bestemming voor rustzoekers, duikers en (sport)vissers, dat wordt gekenmerkt door tuinbouw en kleurrijke bloemzaadteelt. Het oude vestingstadje Tholen heeft een prachtig stadhuis, en in natuurreservaat De Pluimpot is het heerlijk wandelen en vogels kijken. Zuid-Beveland kent prachtige verstilde dorpjes als Nisse, Wemeldinge en Oudelande. Het landschap wordt gekenmerkt door vele fruitboomgaarden en monumentale boerderijen. Het landschap kan doorkruist worden met de museale stoomrein Goes-Borssele. Dijk langs de Oosterschelde. De schaduw komt van de vrijstaande Plompe Toren Walcheren is de ‘tuin van Zeeland', omringd door fraaie stranden en hoge duinen. Het is een lappendeken van akkers, weilanden, markante boerderijen, slingerende polderweggetjes, pittoreske dorpjes en gemoedelijke badplaatsen als Domburg, Zoutelande en Vrouwenpolder. Walcheren is een paradijs voor het maken van mooie fiets-, wandel-, ruiter- en skeelertochten. In Middelburg en Veere kom je ogen te kort aan de vele fraaie monumenten die deze plaatsen rijk zijn. Middelburg moet al voor de 9de eeuw ontstaan zijn. Piet Mondriaan verbleef tussen 1908 en 1912 's zomers in Domburg. Hij schilderde er o.a. de molen van Domburg Zeeuws-Vlaanderen is nooit echt een eiland geweest, maar omdat het grenst aan België is het wel een landje apart met een unieke mengeling van Zeeuwse en Vlaamse cultuur. Het landschap toont oude kreken, dijken met knotwilgen, schorren en slikken. In Bourgondische stadjes als Sluis (met het enige Belfort in Nederland) en Hulst zijn de winkels elke dag open. Cadzand en Nieuwvliet zijn bekende badplaatsen, terwijl Terneuzen de belangrijkste industrieplaats is van de provincie. Rechts op deze zegel zien we het oude postkantoor van Veere, gebouwd in 1878
De Deltawerken.
Beelden van de herstelwerkzaamheden na de stormramp, op dit velletje dat in 2003, 50 jaar na de ramp, ter herdenking van deze gebeurtenis is uitgegeven Bij de meeste mensen staat de watersnoodramp van 1953 nog helder voor de geest. Een langdurig aanhoudende noordwesterstorm met windkracht 12, in combinatie met springtij, zorgde ervoor dat de waterspiegel meer dan vijf meter boven Normaal Amsterdams Peil kwam te liggen. De dijken, die tijdens de oorlogsjaren toch al verwaarloosd waren, konden het geweld niet aan en grote delen van Zeeland en Zuid-Holland werden overstroomd. De watersnoodzegel Het werk aan de dijken in Zeeland
Eerste-Dag enveloppe van de watersnood-hulpzegel uit 1953. Op deze enveloppe zien we het Zeeuwse wapen afgebeeld Milieugroeperingen hebben in de zestiger jaren met succes gepleit voor het behoud van het unieke ecologische systeem in de Oosterschelde, dat door volledige afdamming verloren zou gaan. Voor deze zeearm is gekozen voor een dam met 62 beweegbare schuiven zodat een open verbinding met de zee behouden bleef. Een echt 'Zeeuw Meisje', de 93-jarige Mw. Krina Carels uit 's Heer Arendskerke Over Zeeland valt veel te vertellen, maar beter is het als u deze provincie zelf bezoekt. Geniet van de rust en de ruimte, de overvloedige natuur en natuurlijk de prachtige stranden, die Zeeland tot een ideale -en uitstekend bereikbare- zomerbestemming maken.
Ton Vis |